Кой кара трамвая ?
Художествена миниатюра в едно действие.
Черно бял клип. Стара мотриса изскача и се кандилка по затревени линии някъде сред вековний лес. Ватманът е с гръб, но за момент камерата наднича иззад рамото му. Достатъчно да се види надписът: ” Забранено е да се говори с ватмана!” Ехидният оператор обаче е центрирал само „ ... да се говори с ватмана!” Внезапно криминален субект подгонва мотрисата и след няколкометов спринт се качва в движение. Влиза и подминава транзитно единствения пътник, за да се насочи към ватмана. Кой е този диверсант и нарушител на правилата за движение? Кой е този субект, така мистериозно прикрит зад широкопола капела и черен шлифер? И още по-важно – кой кара трамвая? На тези екзистенциални въпроси получаваме ответ немедленно – този вагабонтин е вездесъщий майор Деянов, а на кормилото е не кой друг, а самият Сергей. Та така.
Деянов пуфти в старчески астматичен хрип, а Серж се обръща към него небрежарската: ” Не е като едно време, а?” Прав си – не е, въздиша Деянов докато Сергей се усмихва дяволито, но мечтите и идеите си останаха все такива. Сергей, изведнъж ги сепва глас от дъното на трамвая, тук са и надеждите, и мечтите. Това споделя проникновено единствения пасажер на дедова възраст и се насочва към ватманското гнездо, барем и той наруши правилата. Следва прегръдка с Деянов и общ кадър на идиличната картина.
Почти финал.
Какво прочетохте току що и как да се разбира този агитматериал? Варианти много, нека помъдруваме над няколко.
Вариант I – Антиутопия
До няколко дни ситуацията в България ще толкова зле, че обеднелите филмови оператори ще имат пари само за черно-бели ленти. Деморализираното и разорено общество е фалирало и оскотяло във висша степен – само един субект може да си позволи ползването на градски транспорт. (странно, обаче защо ли мотрисата излиза от гората. Може би е била е нелегалност.) Изведнъж, дебнал иззад боровете, към трамвая се насочва мрачен субект с откровена гестаповска маскировка, превзема на абордаж превозното средство и най-нахално се насочва към водача. Какво е това поведение, що за морал?! Явно злите сили вече управляват нещастната татковина. Не стига това, ами в пълно нарушение на правилата двамата с ватмана започват разговор. Безсмислен, абсурден и за щастие кратък. Почти финал.
Вариант II – Идилия
В съзвучие с романтичната нагласа, а и според европейските екологични директиви сред гората се движи трамвайна мотриса. Ние не се интересуваме откъде идва тя, може бие пасла нейде тучна трева на зелено ливаде. А и да се интересуваме - никой няма да ни каже. Каква идилична картина и как само ни навежда на носталгия. С тези ретро перденца и вехтите, но запазени надписи. Към купето притичва пътник с намерението да се качи. И естествено успява, защото скоростта е доволно удобна за подобни намерения. Какво да кажем за задушевния разговор, за прегръдките и за мечтите и надеждите. Нищо, нищо не можем да кажем, защото рискуваме да нарушим тази идилия, за разрушим постигнатата нирвана. Затова да помълчим, подчинили се на величието на момента. Почти финал.
Вариант III – Социалистически реализъм
Ти, целия скован от борове,
о, черно-бял, зелений лес
и в твойте монолитни чворове
се кипри соц жепе прогрес.
Мотриса сред гората пак,
мотриса взема там завоя.
Изведнъж изскача (враг?),
- върл смутител на покоя.
Какво е туй, нима мираж
или действителност жестока.
Та той го взе на абордаж
във неизвестна нам посока.
Какъв е пъкления план
на героя негативен,
кому заложил е капан?
(според сюжета детективен)
О, как се движи тоз’ злодей
и към ватмана посяга.
Той се обръща и ... Сергей
с усмивка блага му помага.
Те спомнят миналите дни
и бляновете си предишни ...
мотрисата върви, върви
във соц идилии излишни.
Почти финал.
Време е да обясним защо финалът е почти. Почти е, защото има надпис:
47-и Конгрес на БСП
УПРАВЛЕНИЕ С ИДЕИ... И СЪРЦЕ!
Този надпис според надалалгафаристите е поантата на целия кинематографически продукт. Той би трябвало да закове смислово видяното до тук. Изпълнен в уникалната стилистика на „Бузлуджа Опън Еръ” и „Първомайски пого пънк фест”, последният продукт е поредният шедьовър на червения PR.
затова:
от създателите на „Бузлужда опън еър”,
от сценаристите на „Първомайски пънк фест”
очаквайте: „На всеки километър ... продължението”
само на http://www.bsp.bg/
За финал обаче оставям въпрос. И ще го задам в новата соц. стилистика: Мада фака, кой ни кара влака?
за тази която ме кара да чувствам :)
Учителката се кара на Иванчо
2. за да видите наистина колко са напред хората, както казваше дядо ми
3. sulla - да аплодираме всички на крака, мъжът който ...
4. и ще разберете защо без него това вече е по-бедно блог пространство
5. наздраве за високата масова култура
6. поезията на един георги
7. може да са от Венера, но някои пишат
8. светлина просто
9. варненец един
10. jazz, jazz for life
11. Наистина се смея. Ама наистина
12. когато ожаднеете на изток от село Джулюница
13. някои новини са по-новини
14. Гоце Нет
15. Петър Стойчев, българин
16. Тити Анапест е литературен нЯкой
17. След Камелия....