Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2011 13:54 - IKEA България или за фалстарта
Автор: utremer Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5295 Коментари: 2 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 Страстите покрай гафа с цените в каталога на  родната ИКЕА са в разгара си в един изключително неудобен за компанията момент –  броени дни преди стъпването на българския пазар. Ако ставаше дума за ордирарна компания за обзавеждане, едва ли ефектът щеше да е толкова голям. Обаче тук говорим за един от лидерите в бранша, чието промотиране бе едва ли не част от държавната политика в България. Миналата година Премиер-Министърът на няколко пъти анонсира влизането на IKEA едва ли не като заслуга на правителството. Поведение, което поде и икономическият министър Трайков.  Очевидно очакванията са големи, което обяснява и нетърпението на кабинета. Което може би е и предизборно, но това е друга тема.
В началото на месец септември в София и още 5 града започват да се разпространяват каталозите на IKEA България в тираж над 750 000 екземпляра. Те носталгично напомнят на бленуваните в миналото Некермани, но в еуфорията тази аналогия почти остана незабелязана. Големият скандал – цените на продуктите са „нереални” с икономическата действителност у нас! Каталогът е от 376 страници и съдържа  над 1000 продукта. По всяка вероятност е печатан в чужбина, но това не е от значение. По-важното е как се разрази скандалът с „безумните” цени на артикулите вътре в него.
Аз съм копирайтър и признавам, че самият конфликт е далече от основната ми дейност. Няколко обаче са нещата, които ме карат да напиша няколко реда. Първо, силата на негативната вълна, която потребителите генерираха в мрежата. Недоволството около скъпоструващите дивани придоби измеренията на скандал, което е малко учудващо, предвид все още летните месеци. Лично аз не виждам какво е чак възмутителното и обидното в двукрил гардероб на стойност 660 лв. пазарната икономика ни е дала свободата да избираме. Затова или ще купим, или не. Емоциите в случая наистина са преекспонирани значително. Всъщност дотолкова, че свариха неподготвени DDB – агенцията, обслужваща IKEA. Неадекватната реакция, изразена в директна обида към потребителско мнение, показва няколко неща. Едно от тях е невъзможността да се отреагира навреме и адекватно на кризисна ситуация. (Всъщност, очаквам Бисер Валов да напише някой страхотен текст по темата- тук той е в стихията си.) Което идва да покаже, че професионализмът не е обвързан с големината на компанията. За съжаление. В интерес на истината, трудностите за DDB Sofia тепърва предстоят. На 7 септември стартира поредното издание на ФАРА, а председател на Творческото жури на фестивала е Йордан Жечев – Творчески директор на DDB. Ситуацията, пред която е изправена компанията е меко казано конфузна и колегите имат четири дена, за да излязат с чест от създалото се положение.
Какво обаче ме учудва. Учудва ме липсата на официална реакция от страна на IKEA. За това има няколко фактора, а именно почивните дни, изчакване на параметрите на скандала или подценяване на ситуацията, като последното би било грешка, според мен.

 

Брауновото движение на недоволството
Коментарите в  родното интернетно пространство са предимно емоционални и като цяло негативни. В тях преобладават сравнения с продукти на компанията в други страни, като се изтъква съотношението цени – заплати. Истината е, че не DDB Sofia определят стойността на стоките. В този смисъл нападките към тях са неуместни и излишни. Което не пречи на отрицателните обобщения и мнения за „черното” бъдеще на IKEA в България. Разнообразие внасят обвиненията в безцелното изсичане на дървета, за отпечатването на каталозите. Недоволство, което отсъства например, станели дума за седмичните хартиени спамове на конкурентните вериги или хипермаркети.
Какъв извод можем да направим преди края на скандала и преди 20 септември - датата, на която ще отвори врати първият (и дано не единствен) магазин у нас? Ситуацията, ако приемем, че е кризисна е преди всичко породена от липса на комуникация. Някъде прочетох мнение на Борис Луканов, че „кризата” е маркетингова, т.е. отговорност би трябвало да поемат представителите за България Фурлис/Хаус Маркет. Това е така и именно в този ред на мисли липсата на реакция е учудваща.
Дали този скандал ще се окаже „буря в чаша вода”? По всяка вероятност, защото въпреки инерцията, която набира, измеренията му са твърде отнесени. Те едва ли ще се отразят на наплива, който очакват от IKEA след две седмици. Сред присъстващите на откриването със сигурност ще има и автори на някои от отрицателните коментари.Дали ще остане обаче онова неприятно чувство, което е накарало казака, връщащ се от лечение на алкохолизма да възкликне: ” Успешной терапии- пить снова, но с отвращением.”




Гласувай:
3



1. анонимен - Каталог
20.09.2011 18:36
От IKEA трябва да са доволни, че каталога НЕ СЕ РАЗПРОСТРАНИ КАЧЕСТВЕНО.
цитирай
2. анонимен - плодове и зеленчуци
16.02.2012 11:12
Ама вижте сега, всички очакваха дивани по 20 лв и шкафове по 30 лв. ИКЕА е евтин магазин в Германия, а не за нашия стандарт!
цитирай
3. анонимен - Екскурзии Барселона
02.03.2012 10:24
Е така е, верно е, че е скъп за нашия стандарт, ама да не го бяха промотирали толкова.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: utremer
Категория: Лични дневници
Прочетен: 540528
Постинги: 192
Коментари: 400
Гласове: 1916
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031