Вината
Сълзите не помагат вече,
душата ми от тебе се отрече,
с твоята любов замина,
избра нея, бяхме трима.
Трябва ли сега да се виня,
ден и нощ да мисля, да не спя?
Не плача и любов не прося,
ще го понеса, кармата си нося.
(приятел ми изпрати това стихотворение, явно впечатлен и ме помоли за анализ. Аз впрегнах сили и умения и уважаемият читател ще може да прецени какво се е получило. Вина имат и трети лица, пишещи акростихове в интернетното пространство.)
Творбата е озаглавена вината и колкото и да ми е неприятно, (понеже съм жаден) не става въпрос за Каберне или Мерло, или дори представяте ли си, за Керацуда. Явно изживявайки лична драма и огромно душевно сътресение, авторката решава да заяви още в самото начало основното чувство, разкъсващо нейната човешка и женска същност – вината.Вината, която ни кара да страдаме и да се разкъсваме, укорявайки се за някое действие или бездействие, подла мисъл, чувство грешно. Стихотворението е с автобиографичен момент -„сълзите не помагат вече”. Явявайки се традиционно женско оръжие, сълзите са черезвичайно средство на нежния пол да постигне своята цел в повечето случаи пред мъж. Но тук още в началото лъха някаква своеобразна обреченост- след като и това най-силно средство не е ефикасно, ситуацията е повече от трагична. Но разсъждавайки в тази насока сме на път да сгрешим, защото следва едно жестоко заявление : ”душата ми от тебе се отрече”. Каква тежка констатация! Тук отношенията са минали нивото на спора, тук вече става въпрос за раздяла. По принцип раздялата е край на една връзка. Достигнали до мъртва точка в общуването си, двама души предприемат крайната стъпка и прекратяват своите контакти. Това могат да са както любовници, така и приятели. И в двата случая обаче говорим за разрив, за прекратена близост. И все пак приятели ли са героите в творбата? Не, веднага ще отговорим, зачитайки надолу елегията. „Избра нея, бяхме трима”, възкликва героинята. Ето, ето как поетичното майсторство обрисува класическата любовна ситуация - любовна двойка изживява колапс. Той е харесал друга и тръгва с нея, а героинята остава сама, бездиханна и бездушевна. Тя е объркана, не знае какво да мисли и чувства:
„ Трябва ли сега да се виня,
ден и нощ да мисля, да не спя? ”
Не е ли това една хамлетовска дилема? „Да се виня или да не се виня” сякаш се пита тя, лутайки се в неяснотата на ситуацията. Ден и нощ ли трябва да мисли и да анализира този неочакван,а може би и естествен разрив.Нима трябва да се лиши и от съня- този приятел, това пристанище на всяка изнурена душа. Не, ситуацията не може, не трябва да е толкова жестока. Трябва да има някакъв изход. И сякаш чула зовът на запленения читател,героинята намира сили в себе си, трансформира ги в гордост и заявява твърдо :
„ Не плача и любов не прося,
ще го понеса, кармата си нося.”
Тук отново ставаме свидетели на една удивителна метаморфоза на чувствата. При това съчетана със ретардационния образ на сълзите. Не е ли това майсторско вплитане на две стилистични фигури и колко са майсторите на перото у нас, способни на такова словесно изящество. Не ни ли пленява дълбочината и силата на този иначе крехък образ. Да, тя е понесла удар от него- най-болезнен и жесток удар. Но дори това може да сломи духа и. Тя понася удара и ще носи соя кръст до края. Появата на кръста като образ в самия край на „Вина” не е никак случайна. Тук аналогията с кръстните мъки на Спасителя се натрапва от само себе си. Той носи човешките грехове и страда заради тях, а героинята приема да е жертва на една пропаднала връзка,на свършила любов. Но чувства ли се тя виновна? Не, и не иска да преклони глава и да проси съчувствие от неверния любим. Тук уточняваме,че всъщност е употребена думата карма, сиреч съдба. Тази дума не е изтървана случайно, кармата веднага асоциира образа на героинята с този на старогръцката Медея, по подобен начин опълчила се срещу житейските неправди.
В заключение можем да изкажем само суперлативи за фабулата и стила на стихотворението Вина. И преди някой зложелателен критик да каже,че това стопроцентово прилича на чалга парче, ние ще отвърнем, че поради една или друга причина в момента именно този музикален стил се радва на популярност. Дай боже подобни дълбоки лирични изповеди, нежели Радки Пиратки и други подобни персонажи със съмнително поведение.
Благодаря за вниманието
Реакцията на Сърбия - опит за анализ
Негативизма опит за анализ и противопост...
И да продължим играта, вижте текста ми "За Жозефина и сънищата". И там "вината" присъства/т/.
Благодаря за виталността, фриволността.
Текст от текста. Има ли по-хубаво от това? Може би да, ама...*/Е, "Мавруд", "Каберне".., за да е още по-добре.../
Поздрави!
Още веднъж благодаря за радостта, смислеността.
От:zharko
27.08.2007 21:04
казвам това с най-добри чувства, още повече че не познавам автора, нито съм срещал произведението някъде другаде.
Поздрави!
28.08.2007 15:28
Допада ми Вашето чувство за хумор utremer!
29.08.2007 15:08
Утремер-"NON NOBIS DOMINE, NON NOBIS, SED NOMINI
TUO DA GLORIAM"
secr2@osmth.bg
29.08.2007 15:12
26.04.2008 21:15
а моите ви май нервират?
Защо внимание тогава ми отдавате
на мойте стихове без срам посягате?!
Поздрави
2. за да видите наистина колко са напред хората, както казваше дядо ми
3. sulla - да аплодираме всички на крака, мъжът който ...
4. и ще разберете защо без него това вече е по-бедно блог пространство
5. наздраве за високата масова култура
6. поезията на един георги
7. може да са от Венера, но някои пишат
8. светлина просто
9. варненец един
10. jazz, jazz for life
11. Наистина се смея. Ама наистина
12. когато ожаднеете на изток от село Джулюница
13. някои новини са по-новини
14. Гоце Нет
15. Петър Стойчев, българин
16. Тити Анапест е литературен нЯкой
17. След Камелия....